Roly manažéra v zdravotníckej organizácii
Roly manažéra v zdravotníckej organizácii
zameraný na manažérov a ich roly v každodennom procese riadeniaPorozumenie základným princípom vedenia, motivácie, komunikácie v manažérskej práci a rozvoj kľúčových mäkkých zručností zdravotníckeho manažéra v akejkoľvek oblasti, podporujúcich efektívne riadenie zamestnancov s ohľadom na špecifiká výkonu ich práce
Cena
Podľa dohody, závisí od počtu účastníkov, formy tréningu (online alebo prezenčne) a od výberu počtu modulov a workshopov
Roly manažéra v zdravotníckej organizácii
zameraný na manažérov v zdravotníctve a ich roly v každodennom procese riadeniaCieľ
porozumenie základným princípom vedenia, motivácie, komunikácie v manažérskej práci a rozvoj kľúčových mäkkých zručností zdravotníckeho manažéra v akejkoľvek oblasti, podporujúcich efektívne riadenie zamestnancov s ohľadom na špecifiká výkonu ich práce
2.1 Manažér ako CEO seba samého(4 hodiny)
Ciele
- Rozumieť významu sebapoznania v riadení iných ľudí a získať zručnosti ako odhaliť a realisticky posúdiť svoje vlastné manažérske/líderské schopnosti.
- Uvedomiť si význam sebadôvery a jej budovania pri riadení iných a získať zručnosti ako na nej pracovať.
- Osvojiť si princípy mentálnej odolnosti a naučiť sa ich aplikovať v pracovnom živote.
- Proaktívne manažovať fyzickú, emocionálnu, mentálnu a spirituálnu energiu.
- Pracovať s vlastným egom.
- Porozumieť vzniku syndrómu vyhorenia (burnout) a jeho dôsledkom.
|
Obsah témy
-
- Koncept individuálnej reziliencie ako východisko organizačnej reziliencie a jej kľúčové kompetencie.
- Sebapoznanie ako základ efektívneho riadenia iných ľudí a prekonávania nepríjemných situácií a zmien. Spôsoby sebapoznania. Význam pri budovaní dôvery, rešpektu v tíme a rozvíjania autenticity lídra. Nástroje sebapoznania. Sebadôvera a prekážky jej rozvoja.
- Mentálna odolnosť, emočná agilita a nástroje ich zvyšovania. Význam mentálnej odolnosti v riadiacej praxi zdravotníckeho manažéra. Sebadisciplína a aplikovanie stoických rád pri jej praktickej implementácii.
- Manažment energie. Rovnováha všetkých druhov energie (fyzickej, emocionálnej, mentálnej a spirituálnej) a jej význam pri zvyšovaní výkonu, znižovaní stresu a prekonávaní prekážok. Sebareflexia – práca s obavami / egom.
- Syndróm vyhorenia, aké sú predispozície jeho vzniku, rozpoznanie symptómov, fázy priebehu syndrómu vyhorenia a jeho negatívne následky. Ako mu predchádzať, ako ho včas rozpoznať a ako s ním pracovať ak už nastal.
- Prípadové štúdie, osobnostné testy a praktická aplikácia nástrojov osobného manažmentu.
|
2.2 Manažér ako „tímový hráč“(4 hodiny)
Ciele
- Rozumieť podstate tímovej práce a tímového organizačného usporiadania.
- Proaktívne vytvárať podmienky pre synergiu plynúcu z tímovej práce.
- Porozumieť typológii tímov.
- Porozumieť typológii členov tímu.
- Vedieť detegovať a riešiť vznikajúci konflikt v tíme.
- Rozumieť príčinám jednotlivých bariér tímovej práce.
|
Obsah témy
- Tímová diverzita. Rôzne typy diverzity (osobnostné odlišnosti, generačné odlišnosti, genderové odlišnosti v tíme a pod.).
- Typológia tímov a tímových členov (Belbinov model).
- Dvojdimenzionálny model Social Styles a jeho význam pri zvyšovaní efektivity a schopnosti spolupracovať. Využitie modelu pri komunikácii cieľov, spätnej väzbe a motivácii.
- Tímové konflikty a ich riešenie. Bariéry tímovej práce – skupinové myslenie, efekt konformity, sociálna lenivosť, abilénsky paradox. Ponorka v tíme (cabin fever), jej príčiny, dôsledky a možnosti riešenia v tímoch.
- Príčiny nefunkčnosti tímu.
- Spôsoby vytvárania synergického efektu v tímovej práci. Pozitívna a negatívna synergia.
- Tímový vodca a jeho špecifické zručnosti.
- Prípadová štúdia o tímovej práci.
- Osobnostné testy – Belbinova typológia tímových rolí.
|
2.3 Manažér ako poskytovateľ spätnej väzby(4 hodiny)
Ciele
- Rozumieť podstate spätnej väzby.
- Vedieť rozlíšiť spätnú väzbu od kritiky.
- Spôsoby poskytovania spätnej väzby.
- Vedieť správne reagovať na poskytnutú spätnú väzbu.
- Vedieť vytvárať a prispievať ku kultúre spätnej väzby v organizácii.
|
Obsah témy
- Význam spätnej väzby. Poskytovanie a prijímanie spätnej väzby. Bariéry pri poskytovaní a prijímaní spätnej väzby.
- Psychologické aspekty poskytovania a prijímania spätnej väzby. Práca s obrannými mechanizmami pri poskytovaní spätnej väzby.
- Druhy spätnej väzby v práci manažéra.
- Praktické techniky okamžite využiteľné v manažérskej práci – sendvičová metóda, 3-kroková metóda spätnej väzby, 360-stupňová metóda spätnej väzby.
- Tvorba otvorenej kultúry spätnej väzby v organizácii /tíme. Nácvik spôsobov, ako naučiť svojich zamestnancov poskytovať konštruktívnu spätnú väzbu (nielen negatívnu).
|
|
2.4 Manažér ako motivátor(4 hodiny)
Ciele
- Porozumieť podstate motivácie ako psychologickému procesu a jej vplyvu na výkon, angažovanosť a lojalitu zamestnanca.
- Pochopiť rozdiel medzi vnútornou a vonkajšou motiváciou.
- Identifikácia rozdielov medzi stimulom a motívom.
- Spôsoby využitia vybraných motivačných teórií v praxi.
- Spôsoby využitia rôznych motivačných nástrojov pre rôzne kategórie zamestnancov (diferenciácia podľa veku, pohlavia…atď.)
|
Obsah témy
- Motivácia pracovníkov a jej ovplyvňovanie, dynamika motivácie.
- Rozdiel medzi motiváciou, stimuláciou a angažovanosťou. Zdroje motivácie. Vzťah motivácie a výkonu.
- Motivačné teórie v praxi. Nástroje motivácie. Spôsoby, ako identifikovať rôzne potreby zamestnancov, použitím základných motivačných teórií.
- Práca s nemotivovanými zamestnancami.
- Nácvik spôsobov, ako povzbudiť vnútornú motiváciu zamestnancov.
- Nácvik spôsobov, ako motivovať, keď nemáme dostatočné finančné prostriedky.
2.5 Manažér ako mentor, kouč, facilitátor (4 hodiny)
Ciele
- Porozumieť princípom mentoringu a jeho využitie v práci manažéra.
- Porozumieť princípom koučingu a jeho využitie v práci manažéra.
- Porozumieť princípom facilitácie.
- Zvládnutie tvorby otvorených koučovacích otázok.
- Získať schopnosť rozlíšiť, kedy je lepšie mentorovať a kedy koučovať.
- Porozumieť prínosom koučingu a mentoringu v manažérskej praxi.
- Získať schopnosť odlíšiť facilitáciu od manipulácie.
- Osvojenie si techník facilitácie.
Obsah témy
- Koučing a mentoring ako nástroje rozvoja ľudského kapitálu.
- Mentor ako vzorový model správania na pracovisku.
- Proces a techniky mentoringu. Cieľová skupina pre mentoring.
- Koučing, ako facilitačný nástroj komunikácie, sociálnej interakcie a rozhodovania.
- Proces a technika koučingu.
- Cieľová skupina pre koučing. Nácvik techniky seba-koučovania.
- Výhody facilitácie. Princípy facilitácie. Proces facilitácie. Facilitačné zručnosti a techniky.
- Kľúčové nástroje facilitácie, vedenia stretnutí a riadenia tímových interakcií.
- Praktický nácvik vybranej techniky mentoringu, koučingu a facilitácie.
2.6 Manažér ako mediátor a vyjednávač (4 hodiny)
Ciele
- Porozumieť princípom mediácie ako alternatívneho spôsobu riešenia konfliktov.
- Osvojiť si mediačné zručnosti.
- Pochopiť princípy vyjednávania.
- Rozoznávať rôzne stratégie vyjednávania.
- Vhodne voliť spôsob riešenia konfliktu vo vzťahu k jeho účastníkom a situácii.
Obsah témy
- Princípy mediácie a úloha manažéra ako mediátora v konflikte.
- Spory vhodné na mediáciu.
- Prečo musí byť mediátor dobrý poslucháč.
- Premena sťažností na neutrálne výroky, vytváranie priestoru pre dohodu.
- Vyjednávanie postavené na záujmoch
2.7 Manažér ako transformačný líder(4 hodiny)
Ciele
- Získať schopnosť riadiť zmenu.
- Porozumieť zamestnancom a ich odporu k zmenám.
- Vedieť komunikovať zmeny.
- Nájsť vhodný spôsob implementácie zmeny vzhľadom na konkrétnu situáciu.
- Vytvoriť tím/organizáciu adaptabilnú na zmeny.
- Vytvoriť infraštruktúru, ktorou budú zmeny prechádzať.
Obsah témy
-
- Organizačná kultúra a možnosti jej zmeny vo vlastnej organizácii. Práca so zmenou, reakcia ľudí na zmenu, podpora organizačných zmien.
- Zamestnanci a zmeny. Dôvody odporu k zmenám, formy odporu. Spôsoby, ako ich zvládať a ako s nimi pracovať.
- Modely zavádzania a implementácie zmien. Praktické príklady ako ich použiť.
- Krivka emočného prežívania negatívne vnímanej zmeny podľa typológie osobností – extrovert cítiaci, extrovert mysliaci, introvert mysliaci, introvert cítiaci.
- Spôsoby, ako pracovať s ľuďmi, ktorí sú rezistentní voči zmene.
- Manažér – ako primeraná podpora pre ľudí v turbulentnom čase zmien. Roly v procese zmien.
|
2.8 Manažér ako plánovač svojho času(4 hodiny)
Ciele
- Aktívna práca s časovým fondom manažéra.
- Vedieť si efektívne naplánovať svoj pracovný čas.
- Porozumieť úlohám z pohľadu ich naliehavosti a dôležitosti.
- Pracovať s princípom work-life balance.
- Porozumieť princípu práce formou multitaskingu a singletaskingu.
Obsah témy
- Efektívne rozloženie pracovného dňa podľa výkonovej krivky a cikádiných rytmov.
- Stanovenie cieľov a priorít. Pravidelnosť plánovania. Denné, týždenné a mesačné plánovanie.
- Rušivé faktory – identifikácia a eliminácia.
- Techniky časového manažmentu – technika ABC, Eisenhowerov princíp, Paretov princíp, metóda Alpen.
- Typológia manažérov podľa prístupu k plánovaniu času.
- Praktické využitie uvedených techník pri plánovaní času.
- Multitasking vs singletasking. Výhody, obmedzenia a riziká vo vzťahu k výkonnosti, kognitívnym procesom, koncentrácie a hladiny stresu. Praktické príklady práce pri multitaskingu a singletaskingu. Techniky pri využívaní singletaskingu.